Home   /   Behandelingen   /   Nieuwsbrieven

Schrijf hier in voor onze serie van nieuwsbrieven!

Je schrijft je in voor een serie van nieuwsbrieven. Daarom is het belangrijk de juiste fase te kiezen waarin je nu geïnteresseerd bent. Op die manier ontvang je op elk moment de relevante informatie (om de 8 à 10 weken) want het is belangrijk het ritme van je depressie doorheen je behandeling te begrijpen.

In welke fase van depressie bent u geïnteresseerd?

Ik wil meer weten over * E-mail adres *
Periode 1 Periode 2 Periode 3 Periode 4 Periode 5 Periode 6

Het ritme van een depressie

Het is belangrijk het ritme van je depressie doorheen je behandeling te begrijpen. Op die manier zal het je ook duidelijker worden waarom je niet vroegtijdig met geneesmiddelen mag stoppen. Door over de figuur te scrollen leer je de verscheidene fasen van een depressie kennen.

De verschillende fasen van de depressie kunnen voor elke persoon verschillend lang duren. Er zijn wel algemene richtlijnen hiervoor gebaseerd op medische ervaring, maar het is best mogelijk dat je zelf langer of korter in een bepaalde fase kunt zitten. Dat is absoluut geen probleem, gezien elk verloop individueel kan verschillen. Maak je dus geen zorgen als je nog niet in de fase bent waar de verzonden nieuwsbrief over gaat. De informatie die erin aan bod komt is in elk geval nuttig en je kan er altijd op teruggrijpen als je deze later nodig hebt. Voel je dus ook niet schuldig als je nog niet in de volgende fase zit. Geef de moed niet op en wees niet te hard voor jezelf. Herstellen van een depressie heeft tijd nodig.

= Aanslaan van de medicatie = Risico op terugval  
1. De eerste weken...(3de tot 5de week): Je bent niet alleen.

De eerste weken zal je niet onmiddellijk effect voelen van je medicatie. Maar geen nood, na een 4-tal weken begin je je beter te voelen. Het kan ook sneller. Probeer in deze periode eventueel te praten met lotgenoten of een psycholoog, zodat ook zij je kunnen overtuigen vol te houden. En zo besef je dat je niet alleen staat!

2. De 2de periode (6de tot 11de week): Op weg naar beterschap

Hoera, plots gaat het weer beter met je! Wat een opluchting. Je kan weer lachen. Maar stop vooral niet met je medicatie, want dan herval je vast en zeker! Artsen raden aan om een therapie minimum 4 tot 9 maanden na het aanslaan van de behandeling verder te zetten.

3. De 3de periode (12de tot 15de week): Je genezing veiligstellen

Ook al ben je opgelucht dat die zware last van je schouders viel, zorg er zeker voor dat je niet hervalt. Daarom is het belangrijk dat je je medicatie blijft innemen zoals je arts het voorschreef. Stop zeker nooit plots op eigen houtje! Het doel is niet om zonder geneesmiddelen te leven, maar vooral om jou goed te doen voelen!

4. De 4de periode (16de tot 21ste week): Je bent geen synoniem van je ziekte

Depressie is een ziekte, net zoals andere ziekten. Waarom zou je er dan niet mogen over praten? Ook al heerst er in sommige milieus nog een taboe over depressie, toch moet je je allesbehalve schamen. Misschien kan je er zelfs voor zorgen dat mensen depressie beter gaan begrijpen en hun vooroordelen de kop indrukken.

5. De 5de periode (22ste tot 27ste week): Je eigen ritme vinden

Probeer je eigen ritme te vinden. Heb geen schrik dat je gaat hervallen. Zolang je je therapie volgt ben je op het goede pad. Kijk eens terug vanwaar je komt en wat je de laatste maanden hebt bereikt. Dit kan je alleen maar vertrouwen geven voor de toekomst!

6. De 6de periode (28ste week en volgende): Hoe gaat het nu verder?

In de maanden na het verdwijnen van je  symptomen zal je de neiging hebben belangrijke veranderingen in je leven door te voeren. En dat is zeker goed nieuws! Vertrouw hierbij op je dokter, andere vertrouwenspersonen en je geneesmiddelen: je kan er net zolang beroep op doen tot je weer helemaal gezond bent!

Referentie:
Prim Care Companion J Clin Psychiatry. 2007; 9(3): 214–223, Figure 1.  Response, Remission, Recovery, Relapse, and Recurrence of Depression During Treatment Stages.



Beoordeel deze pagina